Elementy pedagogiki M Montessori
„Pozwól mi zrobić to samemu”. Słowa te były inspiracją i wskazówką do stworzenia metody Montessori. Maria Montessori dostrzegła wielką potrzebę dzieci do nauki poprzez własną aktywność, pracę i spontaniczne działanie.
Każde dziecko jest inne
Jedną z zasad pedagogiki Montessori jest uświadomienie, że każde dziecko jest odmienne i rozwija się w swoim własnym tempie. To samo dotyczy pozyskiwania nowych umiejętności. Według M. Montessori, dzieci nabywają nowe umiejętności w sprzyjającym momencie. Zauważenie lub przegapienie tego momentu może być kluczowe dla rozwoju danych umiejętności.
Nasza rola
Naszym podstawowym zadaniem jest zachęcanie dziecka do poznawania świata oraz wiara w jego umiejętności.
Dziecko nauczy się dzięki temu wiary we własne możliwości. Poczucie, że podejmowane działania są skuteczne i udają się dziecku, przełoży się na lepsze efekty w rozwoju i chęć do dalszej pracy.
Ważne jest również stworzenie odpowiedniego otoczenia oraz zapewnienie materiałów, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Mówiąc o odpowiednim otoczeniu mamy na myśli miejsce uporządkowane, proste i przyjemne dla dziecka, gdzie będzie miało możliwość odkrywania świata i rozwoju.
* elementy pedagogiki M. Montessori wdg. której m.in
* Dziecko rozwija samodzielność i uczy się wiary we własne możliwości
- daje opiekunowi możliwość obserwacji
- uczy szacunku do siebie, innych oraz wykształca szacunek do porządku i pracy
- rozwija koncentrację, logiczne myślenie, pamięć
- daje możliwość samokontroli
- uczy współpracy i współdziałania (wyklucza rywalizację i współzawodnictwo) – rozwija intelektualne predyspozycje
- uczy pracy w ciszy